Tuesday, March 7, 2017

Kelapa muda untuk Aisyah

Telefon mama untuk maklumkan Aisyah pula kena chicken pox selepas Aina.

"Cari air kelapa sekarang. Bagi Aisyah minum... biar chickex pox Aisyah cepat keluar!"

Badan yang agak lesu, cuba menghadam nak cari celah mana air kelapa yang berdekatan dengan rumah.


Selepas ke Poliklinik Kuek, Kak Ida ke Song Mart pula. Nak cari sayur untuk menu rebus-rebus sahaja malam ni.

Balik dari Song Mart Taman Pulai Perdana 2, eh.. ada kelapa muda. Sejujurnya, memang selama ini Kak Ida tidak pernah perasan ada warung yang menjual air kelapa muda. Kak Ida terus buat pusingan U dan parking betul-betul di warung ini.

Kak Ida tercari-cari penjual. Oh, ada di "belakang" rupa-rupanya. Membersihkan tebu dan pokok betik di laman belakang.

"Pakcik, (nada agak kuat), ada jual air kelapa?".

Agak perlahan pakcik itu ke depan.. "Ada-ada... nak bungkus ke minum?"

Err... Kak Ida menoleh ke kereta, "Aisyah, kita minum terus la ya, kita lepak-lepak sekejap".

Aisyah pun bersetuju. Matikan enjin kereta dan terus duduk.

Pakcik tu terus potong sebiji kelapa untuk Aisyah. Agak sukar dia hendak bergerak sebenarnya bila kak Ida tengok cara pakcik itu berjalan. Jadi, bergegas Kak Ida menyambut kelapa yang dipotong tadi.

"Pakcik, nak lagi sebiji ya. Untuk saya."

Dengar tak dengar, pakcik itu mengucapkan Alhamdulillah...

Sambil minum, Kak Ida bertanya berapa harga untuk dua biji kelapa. "7 ringgit sahaja nak.." terus ringan pula mulut ini mengorder lagi sebiji kelapa untuk dibawa balik.

Kemudian, baru tengok wallet, alamak... tak cukup pula duit. Kak Ida bertanyakan Aisyah kalau ada... Lurus Aisyah bercakap... kalau kat rumah adalah...

Sebenarnya, Allah nak "tunjukkan" sesuatu... Teringat, bila anak tidak sihat... cari seseorang untuk dibantu.

Tanpa berfikir panjang, Kak Ida terus menghulur duit.

"Maaf nak, pakcik takde duit nak pulangkan baki.. anaklah baru pelanggan pertama pakcik hari ini."

"Takpe pakcik, baki pakcik simpan, saya cuma mohon pakcik doakan anak saya (merujuk kepada Aisyah) semoga cepat sembuh ya pakcik. Mana tahu asbab kelapa muda yang pakcik jual, Aisyah kembali sihat."

Tiba-tiba, pakcik itu terus menangis. Panik Kak Ida dan Aisyah dibuatnya. Dicium-cium duit itu. Kuat tangan dia menggenggam duit. Allahu. Sebak Kak Ida tengok...

Kemudian, pakcik menyambung...

"Atuk doakan cucu atuk sihat ya. Kejap-kejap ya nak.. pakcik potongkan lagi buah kelapa untuk cucu... (sambil menolak-nolak kaki hendak ke stall kelapa) biar dia cepat elok. Belajar rajin-rajin ya nak..."

Kak Ida tolak dengan lembut. Cukup dengan yang ada ini... pakcik itu mengalah dan memandang semula duit pemberian Kak Ida tadi.

Aisyah terkedu. Perlahan Aisyah kata, "ramai ya ibu orang susah..."

Satu lipatan cerita dalam kehidupan Kak Ida. Susah berat dugaan untuk Kak Ida tanggung, berat lagi ujian dan dugaan orang lain.

Allah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...