Saturday, December 2, 2023

Lawatan ke Parlimen

Kali ini kami pelajar Sarjana Muda Sains Pentadbiran dan Pembangunan Tanah berpeluang melawat ke Parlimen. 

Terima kasih Dr Aminah binti Mohsin yang merupakan pensyarah pengiring pada lawatan kali ini.

Mereka membuat keputusan untuk berkumpul di rumah Kak Ida. Sementara menantikan Wan mengambil kerera sewa, kami menikmati secawan kopi panas dan roti tuna mengalas perut. Akhirnya, kami bergerak ke tepat jam 2.00 pagi dan terus menuju Hentian Kulai untuk menanti sebuah lagi kereta.

Kak Ida ambil peluang untuk berehat sepanjang perjalanan ke Kuala Lumpur. Alhamdulillah, kami semua selamat tiba ke di rumah mama jam 5.30 pagi. 

Kaum lelaki terus ke Surau Al Falah AU4/7 untuk solat subuh berjemaah. Dalam jam 6.15 pagi, mereka tiba semula ke rumah mama untuk bersarapan dan seterusnya berehat sebentar menantikan jam 9.30 pagi.

Mama masakkan kami nasi lemak Alhamdulillah, terima kasih mama. Cukup berselera mereka menikmati sarapan yang disediakan.

Setelah berpeluang berehat dan mandi, kami bergerak ke MPalace Hotel untuk mengambil Dr pula. Dari hotel ke Parlimen hanya memakan masa 4 minit perjalanan. Syukur, kami tiba ke Parlimen awal sebagaimana waktu yang ditetapkan.

Kami perlu mendaftarkan diri sebelum boleh masuk ke Parlimen. 

Yeay, dapat pas masuk. Kami dinasihatkan untuk memakai tag ini sepanjang berada di Parlimen. Jika hilang, kami perlu membuat laporan polis. Memang saling jaga-menjaga. 

Kami disambut oleh Puan Emilda. Sebelum masuk ke Parlimen, kami perlu menjalani pemeriksaan beg untuk memastikan tidak membawa barang-barang terlarang.

Kami ke Dewan Undangan Negeri, Dewan Negara dan Kamar Khas untuk mendengar perbahasan. 

Sebelum masuk, Puan Emilda memberi panduan protokol ketika masuk ke Dewan Negara. Antaranya perlu tunduk sebelum duduk dan sebelum keluar dari dewan, tidak menyampuk dan duduk dengan sopan. Kami juga dilarang mengambil gambar dan video sepanjang berada didalam dewan.

Kali ini, Kak Ida berpeluang berjumpa beberapa tokoh politik negara. Memang menganga melihat mereka berbahas. Live didepan mata. Hehehe...

Sekitar gambar di Parlimen Malaysia.

Bersama Dato Bentara yang membawa cokmar. Satu lambang kebesaran dan alatan diraja yang wajib ada sebelum berbahas.

Kami akhiri sesi di Parlimen dengan penyampaian hadiah kenang-kenangan kepada Puan Emilda.

Ya, tiba masa untuk kami bergerak ke destinasi seterusnya. Mahkamah Persekutuan. 

No comments:

Post a Comment

Hubungi Kami

Ida Kamilia binti Mudzakir
Facebook: www.facebook.com/ida.kamilia.mudzakir
Blog: www.idakamiliamudzakir.blogspot.my